Menag Malaysia: 263 Orang Bakal Jemaah Haji Diloloskan ke Arab Saudi,  Penghargaan untuk Raja Salman
Ilustrasi Masjidil Haram di Mekkah. (Wikimedia Commons/Prof. Mortel)

Bagikan:

JAKARTA - Pemerintah Arab Saudi telah meloloskan permohonan dari Malaysia untuk memberangkatkan 263 orang bakal jemaah haji untuk menunaikan ibadah haji pada musim haji 1442H.

"Alhamdulillah menjunjung kasih Khadimul Haramain al-Syarifain Yang Mulia Raja Salman bin Abdulaziz dan sekalung penghargaan kepada Kerajaan Arab Saudi atas kelulusan permohonan kami," ujar Menteri Agama Malaysia, Datuk Zulkifli Mohamad al-Bakri di Putrajaya dilansir Antara, Kamis, 15 Juli. 

Mantan Mufti Wilayah Persekutuan tersebut mengatakan, tanpa izin Allah dan tanpa hubungan diplomatik yang amat erat antara Malaysia dan Arab Saudi persoalan ini tidak dapat tercapai.

"Disamping itu berkat pribadi jemaah haji Malaysia yang terkenal dengan sikap berdisiplin dan menunjukkan akhlak yang terpuji," katanya.

Dia mengatakan kelolosan ini juga adalah sebuah kabar yang menggembirakan karena pada tahun lalu hanya delapan orang rakyat Malaysia yang terpilih.

"Mewakili pemerintah Malaysia dan Tabung Haji (lembaga yang mengurusi haji), kami akan memastikan kebajikan bakal jemaah haji ini berada dalam keadaan yang baik," katanya.

Terkait